תוכן חינוכי
השתלמויות
תכניות לימודים
עקרונות עבודה
הקמת המשכן
סדנתון
השתלמויות
מרכז השתלמויות
כלים ייחודיים
לשילוב במסגרות חינוך
כלים ייחודיים
לשילוב במסגרות חינוך
כדי לקדם ולשלב אנשים וילדים בעלי שונות בתוך הקהילה והחברה נדרשת מחשבה שונה וייחודית.
לאורך שנות העבודה בסדנת שילוב רצינו לפתח שילוב אמיתי – שילוב עם כבוד פנימי לכל ילד ובכל מצב, עבודה ודרישה מותאמים לכל ילד ולפתח יכולות למידה לאנשים וילדים בעלי מגוון רחב מאוד של קשיים ובעיות. חלק מהידע היה קיים גם קודם, אולם במהלך עבודתנו רכשנו 'דרך הרגליים' ידע וכלים רבים נוספים.
נבנו מודלים חדשים וגמישים של שילוב ילדים בבתי ספר, עבודה בשילוב לקויות לפי צרכים ולפי רמות תפקוד. פותחו כלים ליצירת תוכניות שילוב מותאמות אישית, ונוצרו תוכני למידה מותאמים ונבנו מודלים חדשים של מערך תעסוקתי נתמך המאפשר תעסוקה מעשירה גם לבעלי תפקוד נמוך.
במהלך השנים הגיעו אלינו פניות של הורים ומורים רבים, וראינו שהידע הזה רלוונטי לאנשי חינוך בכל המסגרות ונושא ברכה רבה כאשר הוא מיושם.
מטרת מרכז ההשתלמויות היא להעביר את הידע הרב שנצבר לאנשי חינוך רבים ככל האפשר.
הקורסים במרכז עוסקים בעבודה נכונה בכיתה הטרוגנית, הוראת קריאה לרמות שונות, חינוך מיני לבעלי צרכים מיוחדים, מטרות בחינוך ילדים, למידה ממוקדת תפקודי לומד, בניית אקלים חברתי ותפקודי, התמודדות עם קשיי התנהגות, הוראת קריאה לילדים מתקשים, חינוך מיני בחינוך המיוחד, תכונית התמודדות
עם קשיי ויסות ועוד.
הכלים מתאימים במיוחד לחינוך הרגיל היסודי, לחינוך משלב, למוסדות חינוך מיוחד, דיור ותעסוקה.
כאמור המרכז מפעיל קורסים שונים, ובנוסף מוציא לאור חוברות עבודה ותכנים חינוכיים שונים.
הקורסים מיועדים למורים, מטפלים, עובדות סוציאליות, מנהלי בתי ספר, מפקחי משרד החינוך, אנשי חינוך קהילתיים, מרצים ועוד.
מוזמנים להתעדכן ולהצטרף!
[email protected]
כדי לקדם ולשלב אנשים וילדים בעלי שונות בתוך הקהילה והחברה נדרשת מחשבה שונה וייחודית.
לאורך שנות העבודה בסדנת שילוב רצינו לפתח שילוב אמיתי – שילוב עם כבוד פנימי לכל ילד ובכל מצב, עבודה ודרישה מותאמים לכל ילד ולפתח יכולות למידה לאנשים וילדים בעלי מגוון רחב מאוד של קשיים ובעיות. חלק מהידע היה קיים גם קודם, אולם במהלך עבודתנו רכשנו 'דרך הרגליים' ידע וכלים רבים נוספים.
נבנו מודלים חדשים וגמישים של שילוב ילדים בבתי ספר, עבודה בשילוב לקויות לפי צרכים ולפי רמות תפקוד. פותחו כלים ליצירת תוכניות שילוב מותאמות אישית, ונוצרו תוכני למידה מותאמים ונבנו מודלים חדשים של מערך תעסוקתי נתמך המאפשר תעסוקה מעשירה גם לבעלי תפקוד נמוך.
במהלך השנים הגיעו אלינו פניות של הורים ומורים רבים, וראינו שהידע הזה רלוונטי לאנשי חינוך בכל המסגרות ונושא ברכה רבה כאשר הוא מיושם.
מטרת מרכז ההשתלמויות היא להעביר את הידע הרב שנצבר לאנשי חינוך רבים ככל האפשר.
הקורסים במרכז עוסקים בעבודה נכונה בכיתה הטרוגנית, הוראת קריאה לרמות שונות, חינוך מיני לבעלי צרכים מיוחדים, מטרות בחינוך ילדים, למידה ממוקדת תפקודי לומד, בניית אקלים חברתי ותפקודי, התמודדות עם קשיי התנהגות, הוראת קריאה לילדים מתקשים, חינוך מיני בחינוך המיוחד, תכונית התמודדות
עם קשיי ויסות ועוד.
הכלים מתאימים במיוחד לחינוך הרגיל היסודי, לחינוך משלב, למוסדות חינוך מיוחד, דיור ותעסוקה.
כאמור המרכז מפעיל קורסים שונים, ובנוסף מוציא לאור חוברות עבודה ותכנים חינוכיים שונים.
הקורסים מיועדים למורים, מטפלים, עובדות סוציאליות, מנהלי בתי ספר, מפקחי משרד החינוך, אנשי חינוך קהילתיים, מרצים ועוד.
מוזמנים להתעדכן ולהצטרף!
[email protected]
תכניות לימודים
תכניות לימודים - שש רמות
מיומנויות קריאה וכתיבה הן המיומנויות החשובות ביותר הנלמדות בבית הספר היסודי.
וכשם שהן החשובות ביותר, הן המאתגרות ביותר.
לכל תחום דעת שפה משלו ולכן כשלומדים תחום דעת צריך גם ללמוד את השפה הייחודית שלו. לימוד ה'שפות השונות' והייחודיות של תחומי הדעת מצטרף יחד להבנה מעמיקה ומעשירה של השפה. בנינו לאורך הזמן חומרים שעובדים על מיומנויות שפה ועוסקים במגוון תחומים: תורה, חגים, היסטוריה, טבע ומדעים. בכל אחד מהם, כלי הלמידה הם קריאה וכתיבה, אך דרכם רוכשים ידע יסודי ועמוק, מקבלים משימות לביצוע ניסויים, מסיקים מסקנות ולומדים לעומק כל נושא. התוצאה של לימוד בדרך זו היא קודם כל הקניית השפה, אך גם תוכן איכותי בנושאים הנלמדים.
בכל כיתה, גם בכיתה שמוגדרת חינוך רגיל, יש לנו טווח גדול מאוד של יכולות למידה. יש ילדים שמתפתחים לאט, והבשלות לרכישת הקריאה מתפתחת מאוחר, ויש ילדים שכבר מגיעים קוראים. יש ילדים שלומדים מהר ויש ילדים שלומדים לאט. ויש בכל כיתה גם ילדים לקויי למידה או עם בעיות קשב וריכוז. בכל מקצוע מגוון הרמות הוא מאתגר, אבל בלימודי שפה הוא הרבה יותר בעייתי, מאחר שלימוד השפה הוא החסם שלא מאפשר לילד להשתלב גם בשאר המקצועות.
רכישת הקריאה והכתיבה מתחילה בכיתה א', אבל היא לא מסתיימת שם. ילד שרכש את הקריאה והכתיבה באופן בסיסי, צריך לפתח לאט לאט את היכולות שלו, מקריאת משפט פשוט ועד לקריאת טקסט עיוני מורכב ולהבעת דעה מנומקת. מיומנויות אלו הן קריטיות להצלחה בלימודים בתיכון, באוניברסיטה, ובכלל - כדי להיות אדם שלומד ומתקדם באופן עצמאי.
כדי לקדם ולפתח מיומנויות שפה כל ילד צריך לעבוד ברמה המדויקת לו. ילד שידלג על שלב בדרך, ברב המקרים ייתקע ויישאר עם קריאה וכתיבה ברמה נמוכה מהנדרש. גם ילדים עם יכולות גבוהות מרגישים לעיתים קרובות לא מאותגרים, ומתרגלים לא להתאמץ ולפעמים גם להפריע.
מצד שני, חשוב לנו לשמור על עבודה כיתתית שכוללת את כל הילדים. אם כל תלמיד ילמד נושא אחר, לא נוכל ליצור אווירת למידה כיתתית, והילדים עם האתגרים הגדולים עלולים להרגיש לא שייכים.
כדי לתת מענה לשני הצרכים האלו יחד, בנינו בבית הספר יובלים חומרים שמעבדים את אותו הנושא בשש רמות שונות. מרמה של משפט ושאלה בכל עמוד ועד טקסטים ברמות מורכבות ומאתגרות.
בשיעורים כל ילד עובד ברמה שלו, אבל בכל סיום נושא עושים פרויקט כיתתי משותף שכולל דגמים, הצגות, חידונים ועוד. כל הילדים בכיתה מכירים את הנושא, משתתפים בפעילויות ויוצרים את אווירת הלמידה הכיתתית.
זה חשוב במיוחד לילדים בעלי יכולות הבנה גבוהות שלהם יכולות קריאה וכתיבה נמוכות. ילדים כאלו עלולים ללמוד במשך שנים חומרים שלא מותאמים ליכולות ההבנה שלהם, להשתעמם ולשנוא את הלמידה. כשהתוכן רציני הם מאותגרים, והם עובדים, לומדים ומרגישים התקדמות בתוכן, גם כשהקריאה וההבנה תקועים. גם הילדים מהקצה השני של הקשת מרוויחים, כי דווקא ילדים מוכשרים עם יכולות גבוהות משתעממים לעיתים קרובות, ולכן מרגישים פחות שייכים ללמידה הכיתתית.
כחלק מהעבודה המותאמת אישית, הילדים מתרגלים ניהול עצמי והרגלי עבודה טובים. ברגע שכל תלמיד מקבל חומר שמותאם בדיוק ליכולות שלו – הוא מחזיק בכלי החשוב ביותר כדי לעבוד עצמאית בצורה איכותית. זאת הזדמנות מצוינת לעבוד על הרגלי העבודה העצמית ועל היכולת להתאמץ, להשקיע ולהגיע להצלחות. לכן אנחנו משקיעים זמן ומאמץ כדי לעבוד על הרגלי הלמידה, מהבסיסיים ביותר – לקחת עיפרון ולהתחיל לעבוד - ועד למיומנויות עבודה עצמית, פתרון בעיות ועבודה קבוצתית איכותית.
לאחרונה התחלנו לעבוד עם החומרים שלנו בבתי ספר שונים, והם נתנו מענה לקשיים בניהול כיתה הטרוגנית,
ושיפרו משמעותית את העבודה והתוצאות במיומנויות השפה.
אנו נותנים כאן הצצה לחומרים הנלמדים, קיימים חומרי לימוד רבים.
ליצירת קשר [email protected]
מיומנויות קריאה וכתיבה הן המיומנויות החשובות ביותר הנלמדות בבית הספר היסודי.
וכשם שהן החשובות ביותר, הן המאתגרות ביותר.
לכל תחום דעת שפה משלו ולכן כשלומדים תחום דעת צריך גם ללמוד את השפה הייחודית שלו. לימוד ה'שפות השונות' והייחודיות של תחומי הדעת מצטרף יחד להבנה מעמיקה ומעשירה של השפה. בנינו לאורך הזמן חומרים שעובדים על מיומנויות שפה ועוסקים במגוון תחומים: תורה, חגים, היסטוריה, טבע ומדעים. בכל אחד מהם, כלי הלמידה הם קריאה וכתיבה, אך דרכם רוכשים ידע יסודי ועמוק, מקבלים משימות לביצוע ניסויים, מסיקים מסקנות ולומדים לעומק כל נושא. התוצאה של לימוד בדרך זו היא קודם כל הקניית השפה, אך גם תוכן איכותי בנושאים הנלמדים.
בכל כיתה, גם בכיתה שמוגדרת חינוך רגיל, יש לנו טווח גדול מאוד של יכולות למידה. יש ילדים שמתפתחים לאט, והבשלות לרכישת הקריאה מתפתחת מאוחר, ויש ילדים שכבר מגיעים קוראים. יש ילדים שלומדים מהר ויש ילדים שלומדים לאט. ויש בכל כיתה גם ילדים לקויי למידה או עם בעיות קשב וריכוז. בכל מקצוע מגוון הרמות הוא מאתגר, אבל בלימודי שפה הוא הרבה יותר בעייתי, מאחר שלימוד השפה הוא החסם שלא מאפשר לילד להשתלב גם בשאר המקצועות.
רכישת הקריאה והכתיבה מתחילה בכיתה א', אבל היא לא מסתיימת שם. ילד שרכש את הקריאה והכתיבה באופן בסיסי, צריך לפתח לאט לאט את היכולות שלו, מקריאת משפט פשוט ועד לקריאת טקסט עיוני מורכב ולהבעת דעה מנומקת. מיומנויות אלו הן קריטיות להצלחה בלימודים בתיכון, באוניברסיטה, ובכלל - כדי להיות אדם שלומד ומתקדם באופן עצמאי.
כדי לקדם ולפתח מיומנויות שפה כל ילד צריך לעבוד ברמה המדויקת לו. ילד שידלג על שלב בדרך, ברב המקרים ייתקע ויישאר עם קריאה וכתיבה ברמה נמוכה מהנדרש. גם ילדים עם יכולות גבוהות מרגישים לעיתים קרובות לא מאותגרים, ומתרגלים לא להתאמץ ולפעמים גם להפריע.
מצד שני, חשוב לנו לשמור על עבודה כיתתית שכוללת את כל הילדים. אם כל תלמיד ילמד נושא אחר, לא נוכל ליצור אווירת למידה כיתתית, והילדים עם האתגרים הגדולים עלולים להרגיש לא שייכים.
כדי לתת מענה לשני הצרכים האלו יחד, בנינו בבית הספר יובלים חומרים שמעבדים את אותו הנושא בשש רמות שונות. מרמה של משפט ושאלה בכל עמוד ועד טקסטים ברמות מורכבות ומאתגרות.
בשיעורים כל ילד עובד ברמה שלו, אבל בכל סיום נושא עושים פרויקט כיתתי משותף שכולל דגמים, הצגות, חידונים ועוד. כל הילדים בכיתה מכירים את הנושא, משתתפים בפעילויות ויוצרים את אווירת הלמידה הכיתתית.
זה חשוב במיוחד לילדים בעלי יכולות הבנה גבוהות שלהם יכולות קריאה וכתיבה נמוכות. ילדים כאלו עלולים ללמוד במשך שנים חומרים שלא מותאמים ליכולות ההבנה שלהם, להשתעמם ולשנוא את הלמידה. כשהתוכן רציני הם מאותגרים, והם עובדים, לומדים ומרגישים התקדמות בתוכן, גם כשהקריאה וההבנה תקועים. גם הילדים מהקצה השני של הקשת מרוויחים, כי דווקא ילדים מוכשרים עם יכולות גבוהות משתעממים לעיתים קרובות, ולכן מרגישים פחות שייכים ללמידה הכיתתית.
כחלק מהעבודה המותאמת אישית, הילדים מתרגלים ניהול עצמי והרגלי עבודה טובים. ברגע שכל תלמיד מקבל חומר שמותאם בדיוק ליכולות שלו – הוא מחזיק בכלי החשוב ביותר כדי לעבוד עצמאית בצורה איכותית. זאת הזדמנות מצוינת לעבוד על הרגלי העבודה העצמית ועל היכולת להתאמץ, להשקיע ולהגיע להצלחות. לכן אנחנו משקיעים זמן ומאמץ כדי לעבוד על הרגלי הלמידה, מהבסיסיים ביותר – לקחת עיפרון ולהתחיל לעבוד - ועד למיומנויות עבודה עצמית, פתרון בעיות ועבודה קבוצתית איכותית.
לאחרונה התחלנו לעבוד עם החומרים שלנו בבתי ספר שונים, והם נתנו מענה לקשיים בניהול כיתה הטרוגנית,
ושיפרו משמעותית את העבודה והתוצאות במיומנויות השפה.
אנו נותנים כאן הצצה לחומרים הנלמדים, קיימים חומרי לימוד רבים.
ליצירת קשר [email protected]
תוכניות לימודים לדוגמא בשש רמות:
* מיועד לכיתות ד׳ ומעלה
עקרונות עבודה
הקמת המשכן
פרוייקט הקמת המשכן
פעילות חווייתית
אצלכם בבית הספר!
יום פעילות חווייתי אצלכם בבית הספר,
שבו צוות התעסוקה של סדנת שילוב ומדריכים נוספים
יבואו ויקימו יחד עם תלמידי בית הספר דגם של המשכן
בגודל שהוא כמעט חצי מהגודל המקורי!
פעילות חווייתית
אצלכם בבית הספר!
יום פעילות חווייתי אצלכם בבית הספר,שבו צוות התעסוקה של סדנת שילוב ומדריכים נוספים יבואו ויקימו יחד עם תלמידי בית הספר דגם של המשכן בגודל שהוא כמעט חצי מהגודל המקורי!
זהו מבנה ייחודי שנבנה בסדנת שילוב.
הדגם בנוי בצורה שמאפשרת לילדים לבנות אותו בצורה בטוחה. הדגם מאפשר ללמוד בצורה יוצאת דופן על הקמת המשכן.
הדגם כולל את מבנה המשכן – קרשים, בריחים, אדנים, פרוכות ויריעות – ואת הכלים שבתוך המשכן.
הדגם בנוי בצורה שמאפשרת לילדים לבנות אותו בצורה בטוחה. הדגם מאפשר ללמוד בצורה יוצאת דופן על הקמת המשכן.
הדגם כולל את מבנה המשכן – קרשים, בריחים, אדנים, פרוכות ויריעות – ואת הכלים שבתוך המשכן.
צוות התעסוקה של סדנת שילוב המורכב מתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, מלווים במדריכים נוספים, מגיעים אליכם לבית הספר
ומפעילים את ילדי בית הספר בהקמת המשכן. כל כיתה משתתפת ומקבלת תפקיד בהקמה או בפירוק המשכן.
לאחר בניית הדגם כל כיתה נכנסת להדרכה ולביקור בתוך המשכן. בסוף הפעילות התלמידים יצאו עם חוויה חד פעמית,
ויקבלו היכרות והבנה של המשכן שלא ניתן לקבל בלמידה בכיתה. הפעילות אורכת כחמש שעות ומיועדת לארבע כיתות.
בסוף היום כל תלמיד מקבל תעודה וצמיד.
ומפעילים את ילדי בית הספר בהקמת המשכן. כל כיתה משתתפת ומקבלת תפקיד בהקמה או בפירוק המשכן.
לאחר בניית הדגם כל כיתה נכנסת להדרכה ולביקור בתוך המשכן. בסוף הפעילות התלמידים יצאו עם חוויה חד פעמית,
ויקבלו היכרות והבנה של המשכן שלא ניתן לקבל בלמידה בכיתה. הפעילות אורכת כחמש שעות ומיועדת לארבע כיתות.
בסוף היום כל תלמיד מקבל תעודה וצמיד.
פרויקט המשכן מקדם שלשה ערכים מרכזיים:1. ערך השילוב – חשוב לנו להפגיש אנשים במרחב פיזי שבו הם נפגשים עם בעלי צרכים מיוחדים ומקבלים מהם.
פרויקט הקמת המשכן מהווה מרחב מופלא לכך.2. ערך הלמידה – דגם המשכן מהווה כלי ייחודי ללמידה על המשכן. בניית המשכן מהווה חוויה שתומכת בלמידה הזו,
בצורה שמאפשרת לכל אחד להבין איך הוקם המשכן ולהכיר אותו ואת חלקיו.3. ערך המורשת – פרויקט המשכן מהווה חיבור למורשת עם ישראל. חיבור מעשי, מוחשי וישיר.
חיבור שנותן ערך לזהות הלאומית שלנו ומאפשר גדילה וצמיחה של התלמידים.
לפרטים ויצירת קשר:
ידידיה - [email protected]
לפרטים ויצירת קשר:
ידידיה - [email protected]
סדנתון